FrågaPROCESSRÄTTVittna31/12/2021

Hur kan ett vittne använda sig av sin rätt att vägra yttra sig om vissa omständigheter?

Hej! Av ren nyfikenhet: hur går det i praktiken till när ett vittne vill åberopa 36 kap. sjätte paragrafen i rättegångsbalken? Sitter man bara tyst, eller svarar något som "jag kan inte svara på den frågan"? Upplyser domstolen vittnet om denna regel i samband med att man avlägger ed innan man vittnar, eller hur går det till?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur ett vittne, vid vittnesförhör under rättegång, kan använda sig av sin rätt att vägra yttra sig om vissa omständigheter som skulle kunna påverka vittnet själv eller någon till vittnet närstående person negativt. Den aktuella bestämmelsen finns, som du har skrivit i din fråga, i rättegångsbalken (1942:740). Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

Möjlighet för vittne att vägra att yttra sig om omständighet

Ett vittne kan alltså vägra att yttra sig om "en omständighet, vars yppande skulle röja att vittnet eller någon vittnet närstående [...] har förövat brottslig eller vanärande handling" (36 kap. 6 § första stycket rättegångsbalken (1943:740)). Det är vidare möjligt för ett vittne att vägra att yttra sig om yrkeshemligheter eller uppgifter om enskildas personliga förhållanden i den mån dessa omfattas av sekretess (36 kap. 6 § andra stycket rättegångsbalken (1943:740)). Observera dock att såväl yrkeshemligheter som uppgifter om enskildas personliga förhållanden endast omfattas av bestämmelsen i den mån det inte finns synnerlig anledning att vittnet hörs om dessa uppgifter (36 kap. 6 § tredje stycket rättegångsbalken (1943:740)).

Av lagkommentarerna till det aktuella lagrummet framgår det att ett vittne som vill göra sin rätt enligt bestämmelsen gällande "måste alltid uttryckligen ange att han eller hon vägrar att yttra sig i berört hänseende och kan alltså inte nöja sig med att utelämna omständigheter som ska höra till vittnesutsagan" (se Fitger m.fl., Rättegångsbalken (10 december 2021, JUNO), kommentaren till 36 kap. 6 §). Det förefaller således som att ett vittne som vill använda sin rätt att vägra yttra sig måste hänvisa till lagrummet ifråga för att denna rätt ska kunna användas. Vittnet borde alltså behöva förklara varför detta inte vill uttala sig om en viss omständighet. Observera dock att i det fall ett vittne vägrar att uttala sig om vissa omständigheter så finns det en möjlighet att lägga fram vad vittnet "tidigare har berättat inför rätten eller inför åklagare eller Polismyndigheten" (36 kap. 16 § andra stycket rättegångsbalken (1942:7409)).

Vad gäller domstolens skyldighet att upplysa ett vittne om dennes rätt till att vägra yttra sig om vissa omständigheter så föreligger en sådan, enligt lagtexten, i det fall det finns skäl till det (36 kap. 14 § rättegångsbalken (1942:740)).

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare