Kan en sambo undvika hälftendelning vid bodelning?

Hur länge ska en bostadsrättsinnehavare äga sin lägenhet innan en tänkt sambo flyttar in, för att hälftenägandet inte ska gälla vid ev separation. Några dgr, en månad eller länge? Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om samboförhållanden finns i Sambolagen.

Med sambor avses två personer som befinner sig i ett parförhållande och som stadigvarande bor tillsammans och har ett gemensamt hushåll (1 § Sambolagen).

Om ett samboförhållande upphör ska, om någon av samborna begär det, en bodelning göras. Vid bodelningen är det enbart samboegendom som ska fördelas mellan samborna (8 § Sambolagen).

Vad krävs för att en gemensam bostad ska utgöra samboegendom?

Sambors gemensamma bostad och bohag kan utgöra samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § Sambolagen). Vidare krävs att bostaden är avsedd för och används som sambornas gemensamma hem (5 § Sambolagen).

Att bostaden förvärvats för gemensam användning innebär att syftet med förvärvet ska vara att samborna i framtiden ska bo tillsammans i bostaden. Om förvärvet sker efter en tidpunkt då samboförhållandet inletts anses bostaden även vara förvärvad för gemensam användning. Det som får betydelse är alltså när och i vilket syfte bostadsrätten har förvärvats för frågan om denna kommer utgöra samboegendom och därmed ingå i bodelningen.

Samboavtal

Samborna kan upprätta ett så kallat samboavtal. Samborna kan då avtala om att bodelning överhuvudtaget inte ska ske vid en separation, eller att viss egendom, till exempel bostadsrätten, inte ska ingå i bodelningen (9§ Sambolagen). Samboavtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna (9 § 2 stycket sambolagen).

Slutsats

Utifrån din fråga är det svårt för mig att säga exakt hur länge en sambo måste ha ägt lägenheten innan en tänkt sambo flyttar in, eftersom detta som sagt måste ses mot bakgrund av när och i vilket syfte bostadsrätten har förvärvats för frågan om bostaden kommer utgöra samboegendom och därmed ingå i bodelningen. Om det inte funnits någon avsikt vid förvärvet att samborna i framtiden ska bo tillsammans i bostaden utgör bostaden inte samboegendom. Det får då betydelse om en sambo har köpt lägenheten innan samboförhållandet inletts, eller om förvärvet sker efter detta. För att undvika att bostadsrättens värde delas lika mellan samborna vid en eventuell separation är även en rekommendation att skriva ett samboavtal där detta regleras.

Jag hoppas att mitt svar har varit hjälpsamt och givit lite klarhet i din fråga. Om jag missförstått din fråga eller om du har fortsatta funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare