Hur kan du gå vidare när du fått parkeringsböter?

Hej, jag fick en parkeringsböter för att jag inte hann betala avgiften då jag gick in i byggnaden o pågrund av regn. Tydligen kom en kontrollant och gav mig en p-bot 18.13-18.18 (står på lappen) och jag fick ett kvitto från Easypark att jag hade betalat parkeringen från och med 18.24. Hur ser lagen ut på det? Kan ringade och prata med de om det o be de mackulera parkeringsbötern eller måste jag ändå betala den?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Hur kan du gå vidare med din parkeringsböter?
Som jag förstår det när du förklarar det så gav parkeringsvakten dig böter kl 18.13-18.18 eftersom du inte hade betalat avgiften vid den tidpunkten. Sedan fick du ett kvitto på att du betalat avgiften för parkeringen från och med 18.24. Som jag förstår det så innebär det ju att parkeringen inte var betald vid 18.13 när parkeringsvakten kom och kollade din bil, vilket är anledningen till att du fick böter.

Om du anser att du inte gjort något fel eller att det skett något missförstånd här så kan du såklart ringa och prata med dem och se vad de säger. Det du för övrigt kan göra om du anser att du har fått en felaktig parkeringsbot är att bestrida den. Det gör du skriftligen hos polisen i det län som står på parkeringsboten. I annat fall bör du betala den.

Hoppas du fått svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare