Hur identifieras en förare vid hastighetsöverträdelse?

hej

jag fick för fortkörning fartkamera hastigheten va på 80 och körde på 90

bilen stod på bolag men fick bild på mig hur kan dem se det

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trafiksäkerhetskameran tar bild på föraren som kör fortare än hastighetsgränsen, och bilden jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer överens med pass- eller körkortsfoto blir föraren av fordonet underrättad med ett dokument som innehåller bild och mätdata. Ifall det inte går att identifiera föraren, skickas en förfrågan till ägaren av fordonet om vem som kört fordonet vid tidpunkten för hastighetsöverträdelsen.

Källa: Polisen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare