FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2018

Hur högljudd får en granne vara?

Hej min granne har klagat på att min pojkvän är högljudd , går för mycket på golvet och ja hon störs allmänt på hans existens i min lght kan man säga. vi har haft ett storbråk då hon ringde mig o sa att vi måste vara tysta efter det så har vi ej bråkat så till saken idag 2 v efter bråk o vi har varit normala"" säger hon att hon kan inte stå ut med att pojkvännen pratar högt o låter allmänt i lght och sa att hon ska göra allt för att få mig vräkt om inte han flyttar ut asap..jag har panik och är förkrossad ...vad ska jag göra. jag har bett min pojkvän att flytta ut nu idagarna , men kan hon verkligen få mig vräkt för att han hörs ..obs våra lägenheter är så lyhörda att jag hör min granne kissa lika tydligt som om jag stod bredvid vilket är våra väggar =gammalt hus byggt vid 1938 ca och golven knakar i parketten när vi går och jag hör även min granne under när hon går o det är hon som klagat nu. hjälp....råd tack...

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag vill inleda med att säga att du inte behöver oroa dig. Din granne kan inte få dig vräkt i den situation du beskriver. Du skriver att din granne stör sig på att din pojkvän pratar högt och går för mycket på golvet. Detta är något man ska kunna göra hemma. Din granne kan inte begära att ni inte ska kunna leva ett vanligt liv hemma i er lägenhet. Så länge det inte handlar om extrema ljudnivåer från er behöver ni inte oroa er.

Rent lagmässigt finns det inte fasta regler om exakt hur mycket man får låta i sin lägenhet, utan det stadgas att ljudnivån ska ligga på en normal nivå under hela dagen. Vad som utgör en normal nivå går alltså inte att säga exakt, men det du beskriver låter inte onormalt.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare