FrågaÖVRIGTÖvrigt10/11/2023

Hur hanteras domstolar inom förvaltningslagen?

Hej! Behöver förvaltningsdomstolar följa 9§ FL om effektivit handläggande? Vad räknas som ett förvaltningsärende? Är domstolar en förvaltningsmyndighet i förvaltningsmål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara dina frågor kommer jag använda mig av förvaltningslagen (FL) och regeringsformen (RF).

Vad är ett förvaltningsärende?

Enkelt förklarat är ett förvaltningsärende i en domstol de uppgifter där en domstol inte genomför rättskipande verksamhet. Detta innebär att domar och liknande inte är förvaltningsärenden (11 kap. 2§ RF). Förvaltningsärenden är allt annat som domstolarna gör när det kommer till anställningar, utlämnande av handlingar och så vidare.

Behöver förvaltningsdomstolar följa 9§ förvaltningslagen?

Domstolar ska följa förvaltningslagen när de utför förvaltningsärenden (1§ FL). Alltså ska 9§ FL följas när de utför uppgifter som inte är av rättskipande effekt. Vad som uppfattas vara snabbt, enkelt och kostnadseffektivt enligt 9§ FL kan dock skilja från fall till fall.

Om en domstol bryter mot förvaltningslagens bestämmelser under förvaltningsärenden skulle det behandlas som andra förvaltningsmyndigheters beslut. Om myndigheten bedömer att ett ärende kommer bli väldigt försenat ska de meddela den som inlett ärendet (11§ FL). Om det har gått längre än sex månader sedan en person inledde ett ärende hos myndighet får man skriftligen begära att ärendet avgörs. Då får myndigheten fyra veckor på sig att avgöra ärendet (12§ 1 stycket FL). Om det däremot handlar om långa väntetider för prövning av ärenden i domstol är inte detta ett förvaltningsärende och därmed regleras det inte i förvaltningslagen (11 kap. 2§ RF).

Är domstolar en förvaltningsmyndighet i förvaltningsmål?

Domstolar är en myndighet men inte en förvaltningsmyndighet. En förvaltningsmyndighet är alla myndigheter utom domstolar och regeringen (1 kap. 9§ RF, se även länk). Förvaltningsmål är de frågor som förvaltningsdomstolarna prövar. Det handlar om ärenden mellan myndigheter och enskilda personer eller företag.

Om domstolen inte följt förvaltningslagen går det att göra en anmälan till Justitieombudsmannen (se länk). Det är riksdagens ombudsmän som granskar att myndigheterna följer de lagar och regler som styr deras arbete.(jo.se)

Jag hoppas att du fått svar på din fråga annars får du gärna återkomma till oss på Lawline eller boka tid med en av våra jurister (se länk).

Nora ErikssonRådgivare