Hur halvsyskon kan få del av arv

Hej! Min mor är 95 år,ensamstående (96 i januari nästa år) ,har ett kvarvarande barn , en son 66 år(jag,singel,utan barn),dessutom har jag 4 halvsyskon på min fars sida (min far är avliden),

Min fråga: 1. kan mina halvsyskon på min fars sida ärva min mor om jag går bort före henne?

(eller behövs testamente?)

2. Om jag går bort efter min mor, kan mina halvsyskon på min fars sida ärva mig, då jag ju saknar

egna barn, och är ogift? På min mors sida har jag div kusiner? Behöver jag skriva testamente?

Hur utformas detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1: Om du skulle gå bort före din mor skulle hon inte ha några bröstarvingar då hon dör, vilka är de första som ska ärva. I andra hand kan föräldrar och syskon ärva samt deras barn. Jag utgår ifrån att både din mormor och morfar är döda, alltså är det eventuella syskon till din mor som ärver. Ifall dessa är döda ärver deras barn, dvs dina kusiner. Om din mor är ensambarn eller inte har några syskon/syskonbarn i livet går arvet till mor- och farföräldrar samt deras barn, dvs din mors fastrar, mostrar osv. Deras barn får dock inte arvet ifall någon skulle ha gått bort, ens kusiner kan aldrig ärva en på legal väg. Saknar din mor barn, föräldrar, syskon, syskonbarn, syskonbarnbarn, mor- eller farföräldrar samt mostrar/fastrar/farbröder kommer hennes arv att gå till allmänna arvsfonden. Dina halvsyskon på din fars sida kan inte ärva din mor på legal väg utan man måste i så fall upprätta ett testamente.

Fråga 2: Om din mor har gått bort och du dör kommer dina halvsyskon på din fars sida kunna ärva dig. Eftersom du inte har några barn kommer dina föräldrar att ärva dig. Då din far är död ärver hans bröstarvingar (barn) hans del av arvet istället, de får dela på detta. Om din mamma är död och inte har några bröstarvingar kommer HELA arvet gå till din pappas sida, det vill säga dina halvsyskon. Dina släktingar på din mors sida som inte är hennes barn kan inte ärva dig så länge du har halvsyskon eller halvsyskonbarn vid livet. (Ens kusiner kan dessutom som sagt aldrig ärva en ändå, där tar arvsrätten slut och arvet går till allmänna arvsfonden istället.)

Alltså, om du dör före din mor kommer ni behöva upprätta ett testamente för att dina halvsyskon ska kunna ärva din mor. Om din mor dör först kommer hela ditt arv gå till din far och hans bröstarvingar, det vill säga dina halvsyskon. Ett testamente kan du enkelt upprätta via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Använd gärna denna tjänst för att garantera att det upprättas korrekt och får den innebörd du vill.

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare