Hur göra när jag blivit lurad av en köpare?

Hej!

Vi har blivit lurade på en dator.

Han använder sitt eget namn, adress och personnr.

Min tjej hade kontakt med han via messenger som är registrerat i hans riktiga namn.

I den konversationen skickade hon ett köpekontrakt med alla uppgifter som han kunde ladda ner för underskrift.

Nu stressades detta på tyvärr och vi skickade datorn ändå. Han nekade att han fått någon dator. Men när han fick en printscreen med all info från DB Schenker om att vi visste att han har hämtat ut den med sin legitimation så blockade han all framtida konversation. Vi har hela konversationen från början till slut sparat. Han godkände köpekontraktet i konversationen men vi har ingen underskrift.

Är vi helt chanslösa i detta? Finns det nått vi kan göra?

Jättetacksam för svar!!

Lawline svarar

Hej,

Jag förstår det som att köparen inte har betalat någonting, och ni har i så fall två möjligheter. Ni kan dels stämma honom i domstol och kräva att han ska betala den summan som ni kommit överens om på messenger, plus eventuell ränta. Ni kan också polisanmäla händelsen som ett bedrägeri, eller så kan ni göra båda delarna. Anledningen är att det egentligen är ett avtalsbrott att inte fullfölja sin del av avtalet, men om detta varit köparens intention hela tiden har ni också blivit utsatta för ett bedrägeri. Oavsett vilken väg ni väljer är det bra att spara all korrespondens och allting som har att göra med era kontakter med köparen.

Information om stämningsansökan finns på Sveriges domstolars hemsida, här.

Information om hur du kan göra en anmälan om bedrägeri kan du få om du ringer polisen på telefonnummer 11414, det är öppet dygnet runt och du kan göra anmälan via telefon om du känner för det.

Rådgivare