Hur gör man om man inte vill dela sparade pengar vid skilsmässa?

Hej jag har 100 tusen i banken och jag vill inte dela dom med min fru efter som det är jag som sparat hur man gör kan ni hjälpa till med en bra rådgivning ifall vi skiljer oss.

Tack

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Vid en skilsmässa kommer en bodelning ske där all giftorättsgods kommer delas mellan mannen och frun.

En makes egendom är som huvudregel giftorättsgods, om det inte är enskild egendom, 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad som är enskild egendom anges i 7 kap. 2§ och är bl.a. egendom som till följd av ett äktenskapsförord, testamente, gåva eller arv där det har funnits förbehåll om att det ska vara fråga om enskild egendom.

All övrig egendom anses vara giftorättsgods. All egendom som är giftorättsgods går således till delning mellan dig och din fru vid en bodelning.

Om dina 100 tusen kronor är giftorättsgods måste du alltså dela de pengarna med din fru. Om du inte vill gör det rekommenderar jag dig att skriva ett äktenskapsförord med din fru, vilket betyder att ni kommit överens om att vid en skilsmässa inte dela på dem 100 tusen kronorna. Kom ihåg att detta äktenskapsförord måste skickas till Skatteverket och att en avgift på 275 kr måste betalas. Det finns ingen mall på äktenskapsförord, eftersom det kan se olika ut. Om du vill ha en färdig blankett som du kan fylla i finns de att köpa här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Tveka inte att ställa ytterligare frågor vid behov!

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare