Hur gör man när en dödsbodelägare vägrar underteckna arvsskiftet

Hej! Min mor dog 2016 Bouppteckningen är Stämplad 20161227 men inget arvsskifte har skett.

Från början var vi 3 barn mina 2 bröder och jag min äldsta bror avled och lämnade en son efter sig.

Det fanns 2 gåvobrev som var till mig och min brorsons fördel, detta godkänner inte brodern som är i livet utan bara vägrat skriva på bouppteckningen. Nu undrar jag hur länge det ska behöva vara så då ha inte gjort något år detta. Kan jag ta kontakt med advokat så vi får saken ur världen eller vad gör man.

Att prata med honom är inte någn idé har försökt ang andra problem men det är stopp, han tar inte in något överhuvudtaget.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skiftesman

Jag tolkar det som att du och din bror har svårt att kommunicera gällande arvsskiftet. Om din bror vägrar att skriva under arvsskifteshandlingarna enligt 23 kap 4 § ärvdabalken, kan du vända dig till den tingsrätt som är gällande i den kommun där din mor dog. Där kan du begära att de tillsätter en skiftesman som kan verkställa arvsskiftet utan din brors samtycke, se 23 kap 5 § ärvdabalken.

Arvsordning och rätt till arv

Ni tre syskon är bröstarvingar till er mor. Det innebär att ni har som utgångspunkt rätt till lika delar av arvet. Eftersom din ena bror är död träder hans son in i hans ställe, se 2 kap 1 § ärvdabalken. Det kallas för arvslott. Hälften av arvslotten har var och en laglig rätt att erhålla. Den så kallade laglotten 7 kap 1 § ärvdabalken. Om det är så att de gåvobreven som er mor har lämnat efter sig överstiger ett belopp som gör att din levande bror inte erhåller sin laglott, kan han överklaga arvsskiftet. Beroende på vad gåvobreven innehåller måste 23 kap 3 § ärvdabalken beaktas, rörande exempelvis andelar i fastigheter.

Sammanfattning

I det fall du väljer att förordna en skiftes man måste du vara medveten om att ni delar lika på kostnaderna i samband med arvsskiftet. Beroende på vad som ingår i arvsskiftet och innehållet i gåvobreven kan det finnas anledning att be en jurist om råd. Vi på Lawline hjälper dig gärna att få klarhet i fördelningen av arvet.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare