Hur gör man för att driva in en skuld?

Hej,

Jag är 25% delägare i ett privat aktiebolag dit jag (privat) även lånat ut pengar men tyvärr inte har någon insyn. 75% ägaren har ingen ambition att återbetala skulden som förfallit för många år sedan.

Hur kan jag göra för att driva in skulden?

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Följande svar förutsätter att det verkligen finns en skuld och att du har bevis för skulden, exempelvis genom ett skuldebrev. Om aktiebolaget/ den andre delägaren inte har bestridit skulden är det enklaste att vända sig till Kronofogdemyndigheten för ansökan om betalningsföreläggande. (Med bestridande av skuld menas att den andre parten inte är överens om att skulden finns eller hur stor den är etcetera.) Bestrides skulden vid ett sådant förfarande kan Kronofogdemyndigheten, om du vill, hänskjuta ärendet till tingsrätt. Om skulden redan är bestriden så väcker du själv talan vid tingsrätt med en gång.

Behöver du hjälp med att ansöka om betalningsföreläggande eller väcka talan rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid här: https://lawline.se/boka

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare