Hur gör man för att bestrida (klaga på) en parkeringsanmärkning?

Hej

Jag betalar för en parkering varje månad. Jag fick en parkeringskort som klistras fast på fram fönstret som bevis för betalad parkering. Problemet är att det skedde ett inbrott i bilen och tjuvarna hade snott många saker bland annat parkeringskortet. P-vakten hade bötat min bil 4 ggr pga ej synlig p-tillstånd.

Jag var utomlands när inbrottet skedde och när parkeringsböterna sattes efter inbrottet. När jag kom tillbaka upptäckte jag stöld och polisanmälde händelsen och jag överklagade böterna pga av att det skedde inbrott i bilen och att jag betalar för parkering. Men parkeringsbolagen nekade och jag är nu skyldig till att betala de 4 böterna. Finns det något jag kan göra eller ligger felet på mig. Är jag skyldig till att betala summan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lagen om felparkeringsavgift. Du har fått parkeringsanmärkningar i enlighet med 1, 2 och 5 §§.

Enligt 9 § kan du bestrida (klaga på) betalningsansvaret. Detta gör du genom att skriftligen anmäla ditt bestridande hos Polismyndigheten. I anmälan ska de omständigheter som ditt bestridande grundas på och bevisning anges. Du hittar blanketten här, på Polisens hemsida. I din anmälan bör du berätta om det inbrott som skett och bifoga bevisning som styrker inbrottet samt att du haft ett giltigt parkeringskort.

Notera dock att du enligt 7 § i den nämnda lagen är skyldig att betala de parkeringsanmärkningar som du fått inom föreskriven tid, trots att du avser att bestrida betalningsansvar. Du får tillbaka beloppet om ditt bestridande godkänns. Du kan läsa mer på Polisens hemsida som jag länkat till ovan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare