Hur gör man en gåva till enskild egendom?

Om man ger gifta barn en stor gåva ,hur gör dom för att säkerställa att det är deras ,och inte deras partner ifall skilsmässa i framtiden.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som måste ske är att gåvan måste göras till enskild egendom för att inte ingå i en framtida bodelning. Enligt 7 kap 2 § äktenskapsbalken (se här) kan din gåva bli enskild egendom om du i och med gåvan särskilt villkorar att det ska vara gåvomottagarens enskilda egendom. Har detta inte skett får gåvomottagaren göra den till enskild egendom genom att tillsammans med sin make/maka skriva ett äktenskapsförord.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare