Hur gör jag för att kräva in mina pengar?

hejsan! För ca 2,5 år sedan så kräktes en kille på min madrass som är lite av en specialare och är väldigt dyr. Vi kom fram till en lösning på detta att han skulle betala en viss del för tvätt mm. Men nu 2,5 år senare har han fortfarande bara betalt 1/5 ungefär. Under denna tiden har jag fått tjata en del samt han har varit fruktansvärt otrevlig mm. Har jag någon rätt på min sida? Kan jag göra något för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej.

Tack för din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så anser du att du har en fordran på killen. Denna fordran skulle uppstått när han sa att han skulle betala en viss summa pengar till dig. Jag kommer nedan beskriva hur man som borgenär kan gå tillväga för att få gäldenären att betala.

Om det finns en fordran mellan två personer och gäldenären (killen i detta fall) inte vill betala till borgenären (du i detta fall), kan borgenären väcka talan. Om kärande vinner bifall till talan, kommer detta leda till en exekutionstitel. Denna exekutionstitel kan sedan med kronofogdens hjälp verkställas.

För att vinna bifall till sin talan kommer borgenären behöva bevisa att det finns en fordran, borgenären bär således bevisbördan för detta. Vad som krävs av borgenären för att denne ska anses ha fullgjort sin bevisbörda skiljer sig från fall till fall. Om det är så att ord står mot ord, att gäldenären menar att det inte finns någon fordran, kan det vara bra att ha någon ytterligare bevisning.

Således måste du, om det är så att han inte betalar, väcka talan för att på så sätt få en exekutionstitel så att kronofogden kan hjälpa till med att reglera skulden. Denna process kan dock, i förhållande till beloppet som det tvistas om, vara dyr och ta lång tid.

Jag hoppas att jag genom ovanstående gjorde det lite tydligare för dig.

Kim ShawRådgivare