FrågaAVTALSRÄTTGåva21/06/2017

Hur gör jag för att ge min villa i gåva?

Jag tänker ge min villa som gåva till min son. hur gör jag? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor som berör överlåtelser av fastigheter använder vi oss av jordabalken (JB).

För att en gåva ska vara giltig juridiskt sett så krävs det att du uppfyller de formkraven som krävs vid överlåtelse av en fastighet/villa.

Gåvobrevet ska vara/innehålla: 1. skriftligt, 2. framgå vilken fastighet som ges bort och hur mycket av den, 3. framgå vem som är gåvogivare och gåvotagare, samt 4. vara underskriven av gåvogivare och gåvotagaren.

Det krävs inte att namnteckningen är bevittnad utan räcker med skriftlig underskrift. Detta framgår av 4 kap 1 § och 29 § jordabalken.

Din son ska även söka lagfart så fort som möjligt efter överlåtelsen, dock senast 3 månader efter att din son fått villan, (20 kap 1 & 2 § jordabalken). Till skillnad från gåvobrevet så krävs det vid lagfartsansökan att det finns två vittnen som bevittnar underskriften, (20 kap 7 § 1 p jordabalken). Det innebär att två vittnen är med när själva avtalet undertecknad. Alltså kan vittnena inte bevittna i efterhand när underskriften redan är gjord.

Mer information om gåvobrev och om ni vill ha hjälp med att utforma ett så klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare