Hur gör jag för att få tillbaka min bil jag lånat ut till min granne, när grannen hamnat i fängelse?

Hej, jag lånade ut min bil till en granne i augusti 2020. Samma dag blev han häktad, sedemera dömd till fängelsestraff.

Mina bilnycklar är kvar i hans jackficka i hallen i hans lägenhet.

Grannen har sänt mig en "enkel fullmakt", som det står på den förtryckta blanketten. Där står det att han vill att jag ska få en nyckel av fastighetsägaren.

Hans namn, adress, personnr, underteckning finns med. Även mina sådana uppgifter.

Det står ikryssat i en ruta "tillsvidare" .

Fullmakt är vidimerad av 2 petsoner, med namn och kontaktuppgifter.

Men fastighetsägaren vägrar ge mig nyckel. De vill inte ens se fullmakt. Min bil är handikappanpassad och jag har fått bidrag från Försäkringskassan för inköp.Vad ska jag ta mig till ? Är helt isolerad sedan augusti.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Som jag förstår det utifrån din fråga lånade du i augusti ut din bil till din granne. Samma dag greps din granne och häktades, för att därefter dömas till fängelse. Dina bilnycklar är kvar i din grannes lägenhet och av förklarliga skäl vill du ha tillbaka dessa. Din granne har sänt dig en fullmakt där han skrivit att han vill att fastighetsägaren ska lämna ut nyckeln till dig. Fastighetsägaren vägrar däremot att lämna ut nycklarna och vill inte ens se fullmakten.

I ditt fall är det din granne som fortfarande har nycklarna (och för den delen även bilen). Fastighetsägaren får i princip inte gå in i hans lägenhet och hämta något och lämna ut till dig, utan din grannes tillstånd. Nu förstår jag det som att grannen givit sitt tillstånd genom att han skrivit på en fullmakt. Däremot har fastighetsägaren ingen skyldighet att gå in i lägenheten, hämta nycklarna och lämna över dem till dig. Fullmakten skapar eventuellt en möjlighet att göra det, men igen plikt därom.

Om du inte kan få tillbaka nycklarna och bilen är ett alternativ att du vänder dig till Kronofogden och ansöker om vanlig handräckning. Vanlig handräckning används bland annat när man vill få tillbaka något, t.ex. en bil. En ansökan om vanlig handräckning kostar 300 kronor. Du kan ansöka om vanlig handräckning direkt via Kronofogdens hemsida och det är viktigt att du är så noggrann som möjligt i beskrivningen av vad du vill ha tillbaka.

När du lämnat in ansökan kommer Kronofogden att skicka ett brev till din granne. Grannen kan göra det du begär (vilket förefaller svårt), han kan skriva till Kronofogden och bestrida det (varvid du informeras och får avgöra om du vill gå till domstol) eller så kan din granne låta bli att höra av sig till Kronofogden. Hör han inte av sig meddelar Kronofogden ett beslut om att din bil ska lämnas ut. När du fått ett beslut om handräckning kan du begära att det verkställs. Verkställelse av beslutet kostar 600 kronor. Verkställelse innebär att Kronofogden kan gå in och hämta nycklar och bil och lämna över till dig.

Sammanfattningsvis finns det ingen skyldighet för fastighetsägaren att lämna över dina nycklar, trots fullmakten. Ett alternativ kan vara att du tar hjälp av en jurist som företräder dig och kontaktar fastighetsägaren. Eftersom det saknas skyldighet att lämna över nycklarna är det däremot inte alls säkert att du når framgång den vägen.

I praktiken är det fortfarande din granne som har dina nycklar och din bil. En väg för att få tillbaka den är därför att du vänder dig till Kronofogden och ansöker om vanlig handräckning. Du kan läsa mer på Kronofogdens hemsida om hur du ansöker om handräckning.

Om du behöver vidare hjälp från en av våra jurister är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post för en offert och vidare kontakt. Jag nås för ändamålet på dennis.lavesson@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare