Hur gör jag för att få min skuld betald?

Mitt ex har otaliga ggr lånat pengar och på det här vi haft en muntlig överenskommelse om att jag skulle få 10000kr/månad i 3mån (juli) aug-okt 2017, då vi var sambos en kort period innan vi gjorde slut och jag var den som stod för alla omkostnader.

Varken lån eller månadskostnaden är ännu betald och jag skrev 17/10-17 i samband med uppbrott att jag ville ha e klumpsumma á 56240kr inkl 25% ränta för den långa väntan av återbetalningen vilket han ej bestred då. En månad senare sa jag att det tillkommer 8% ränta, vilket det hade varit om jag lämnat över ärendet till kronofogden, då började bråket, han skulle varken betala skuld eller ränta.

Men i samband med nekandet, erkände han skriftligt en skuld på 53000kr och gav förslag på delbetalning i början av december i 3 delar med sista betalning 5/1-18, vilket jag accepterade om han följde planen. Denna avbetalning har inte följts, jag har varken mottagit den första eller andra delbetalningen och han kommer med diverse ursäkter. Vad kan jag göra och hur ska jag gå vidare med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vill man ha hjälp att få en skuld betald bör man vända sig till Kronofogden. För att kronofogdens ska kunna hjälpa dig måste skulden vara förfallen samt fastställd antingen genom dom eller i ett betalningsföreläggande.

Jag skulle råda dig till att inledningsvis skicka en skriftlig betalningsanmodan till ditt ex och förklara att skulden kommer att överlämnas till kronofogden om betalningen inte inkommit på förfallodagen.

Har ingen betalning inkommit före förfallodagen bör du skicka en ansökan om betalningsföreläggande till kronofogden. Du hittar en blankett för din ansökan här (länk). Ansökan kostar 300 kronor, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan.

Kronofogdemyndigheten skickar därefter ett betalningsföreläggande till ditt ex. Väljer ditt ex att bestrida skulden får du ta ställning till om du vill att tingsrätten ska överta och pröva ärendet. Om ditt ex inte inkommer med svar till kronofogdemyndigheten meddelar de ett utslag vilket innebär att personen förpliktas betala vad du begärt.

Du kan läsa mer om hur ansökan om betalningsföreläggande fungerar här (länk).

Jag hoppas att jag har kunnat ge dig råd i din situation!

Lawline RådgivareRådgivare