Hur gör jag för att få betalt efter att ha returnerat en vara?

Gjorde ett köp i april via internet på Dormy, använde mitt MC Golf för betalning. Varan var inte till min belåtenhet utan returnerades. Jag har fortfarande inte fått summan krediterad, Dormy hänvisar till Klarna men jag har inte blandat in Klarna i mitt köp, kan ni hjälpa mig det gäller över 9000 kr Klarna hänvisar till MC More golf som i sin tur hänvisar till Dormy eller Klarna Har mail sedan i mars..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som jag förstår det undrar du inte om din returrätt och möjlighet att häva köpet. Problemet verkar vara att du inte får betalt även fast du har rätt till det. Jag kommer därför redogöra för hur man gör för att driva in en betalning.

Kontakta säljaren och förklara situationen

Ett bra första steg kan vara att kontakta säljaren och förklara situationen ordentligt. Säg att du inte betalat med Klarna och därför inte kan få pengarna tillbaka genom dem.

Du kan ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden

Om det inte fungerar kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (lagen om betalningsföreläggande). Här finns en länk till deras hemsida där man kan ansöka digitalt. Då behöver du ange en kort grund vilket i det här fallet är att du returnerat en vara men inte fått betalt. Om du har kvitto och eventuell bekräftelse på att du skickat tillbaka varan kan de vara bra att inkludera i ansökan.

Kronofogden gör sedan en snabb prövning av ditt ärende och om de inte är uppenbarligen grundlöst går de vidare och försöker driva in betalningen från motparten. Om motparten protesterar lämnar Kronofogden över ärendet till tingsrätten och det blir ett vanligt tvistemål. I det fallet är det läge att anlita juridisk hjälp. Hör av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig.

Glöm inte i ansökan att begära ersättning för kostnader du haft för att få betalt från säljaren.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare