Hur gör jag för att barnen ska få arvet i stället för mig?

Jag är ensamstående och kommer att få ett arv efter en förälder. Jag vill att mina barn ska få det arvet istället för mig. Jag är i en skuldsanering så jag har ej någon nytta av dessa pengar. Hur gör jag ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är frågan?

Jag uppfattar det som att du undrar över vad du kan göra att dina barn ska få ärva i stället för dig. Regler om arv finns i ärvdabalken.

Arvet direkt till barnen

För att arvet ska gå direkt till dina barn kan du göra ett arvsavstående. Att göra ett arvsavstående innebär att du själv avstår från arvet för att i stället låta dina arvingar få del av arvet. Avstår du från arvet kommer arvet fördelas som om du hade avlidit och helt i enlighet med ärvdabalkens regler. Dina barn är dina närmsta arvingar och står därför "näst på tur". Gör du ett arvsavstående är det därför dina barn som kommer ärva i stället för dig.

För att ett arvsavstående ska vara giltigt måste ett antal formkrav vara uppfyllda. För det första måste arvsavståendet vara både skriftligt och signerat av dig. Arvsavståendet måste även lämnas senast när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Arvsavståendet ska även finnas med bifogat när bouppteckningen lämnas för registrering.

Har du fler frågor rekommenderar jag att du tar kontakt med vår juristbyrå här eller ringer oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00-16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare