Hur gör jag för att anmäla brott? Kostar processen något?

Hej. Jag har en underlig fråga. På tomten har jag en stor ek som är den bakomliggande orsaken till problemet.

Eftersom jag vägrade såga ner den har grannen dagligen trakasserat mig sedan flera år. Grannen är ett gift par, pensionärer sedan ett par år. Det är mannen som är den besvärliga. Jag pratade med henne om saken när det började men hon har inte försökt göra något. Hänvisade till honom.

Det började genom inkast av nedfall från eken.

Fula gester av olika betydelse även sexuella. Nu har det gått över i högljudda kommentarer, ex " det rälia jävelskapet" , "nu är fanskapet ute"

Min närmsta granne, min särbo och mitt 10-åriga barnbarn har upplevt det otrevliga. Grannen i fråga står alltid och spanar på vad som händer hos mig. Antingen bakom gardinen eller öppet från sin höga altan.

Jag har nonchalerat allt så här långt.

Här är tre frågor:

Finns det någon möjlighet att få stopp på detta?

Kan man anmäla honom för trakasseri, kränkning?

Vad skulle det kosta mig ?

Som pensionär har jag inte råd att betala advokat!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min bedömning utifrån den information du har gett är att det din granne utsätter dig för skulle kunna utgöra ofredande enligt 4 kapitlet 7§ Brottsbalken (BrB). Det är dock svårt att göra en bedömning utifrån så lite information. Jag rekommenderar dig att göra en polisanmälan så att polisen kan utreda om det din granne utsätter dig för är brottsligt. Det kostar ingenting att göra en polisanmälan och du kan anmäla genom att ringa till polisen på 114 14 eller genom att gå till närmaste polisstation. Om det skulle bli aktuellt att väcka åtal så är det inget måste för dig att anlita en advokat då åklagaren är den som i huvudsak för talan mot den tilltalade.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare