Hur går man tillväga för upprättandet av ett äktenskapsförord?

Hej! Jag och min sambo ska gifta oss i sommar. Vi bor i ett hus som vi äger 50/50 med huslån på ca 1.5 miljoner. Jag har lagt ca 1 miljon av mina sparade pengar på att renovera huset. Om vi skulle skilja oss tycker vi bägge att de pengar jag investerat i huset ska vara mina, att dessa inte ska omfattas av bodelning. Ska vi då skriva äktenskapsförord om dessa pengar (som nu inte längre är pengar på banken utan har bidragit till husets ökade värde)? Hur går man tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad får ett äktenskapsförord för effekt?

Jag skulle råda er att skriva ett äktenskapsförord för en del av huset.

Det är endast giftorättsgods som ska ingå i en eventuell bodelning (ÄktB 10 kap. 1 §). Giftorättsgods är den egendom som inte är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §) och genom äktenskapsförord kan ni skriva att en del av huset ska vara enskild egendom (ÄktB 7 kap. 2 § första stycket 1 p).

Är en del av huset din enskilda egendom kommer detta alltså inte ingå i en eventuell bodelning.

Vad krävs för ett giltigt äktenskapsförord?

Genom ett äktenskapsförord kan ni alltså bestämma att en del av huset ska vara din enskilda egendom (ÄktB 7 kap. 3 § första stycket).

Ett äktenskap ska vara skriftligt (det kan alltså inte göra muntligt) och ska undertecknas av er båda (ÄktB 7 kap. 3 § andra stycket). Detta ska sedan registreras hos Skatteverket. Sluter ni äktenskapsförord innan ni gifter er och ger in detta till Skatteverket inom en månad från det att ni gifter er så gäller det från äktenskapets ingående, annars gäller det först från och med den dag då äktenskapsförordet ges in till skatteverket (ÄktB 7 kap. 3 § tredje och fjärde stycket).

Tänk på hur ni formulerar äktenskapet så att inte det blir oklart vid en senare tolkning. Vi på Lawline erbjuder en tjänst för just äktenskapsförord som ni kan använda er av, ni hittar våra olika avtal här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare