Hur går man tillväga för att väcka åtal vid ärekränkningsbrott?

Jag har varit ansvarig för svärmors ekonomi sedan 2010 och två svägerskor menar att jag och min man har förskingrat hennes pengar (vilket vi inte gjort). Den ena svägerskan har hotat med anmälan. De har pratat med varandra och andra om detta. Vi känner oss kränkta och misstrodda utan orsak. Jag vill att de ska åtalas för ärekränkning alt förtal. Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man ska gå tillväga för att väcka åtal vid ärekränkningsbrott. I mitt svar kommer jag först att redogöra för vilka typer av ärekränkningsbrott som finns för att sedan gå vidare till att förklara hur du kan väcka åtal.

Vad är ett ärekränkningsbrott?
Ärekränkningsbrotten hittas i 5 kap brottsbalken. Det finns två typer av brott som utgör ärekränkningsbrott och dessa är förtal (5 kap 1 § brottsbalken) och förolämpning (5 kap 3 § brottsbalken).

Brottet förtal föreligger när någon utpekar en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar en uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning.Det handlar alltså om att man baktalar någon inför andra människor och det man berättar är av sådan art att det skapar missaktning. Brottet förolämpning föreligger om en person uttalar kränkningar och riktar det direkt till personen. Det ska då röra sig om en uppgift som kan såra eller kränka personen.

Den största skillnaden mellan brotten är att förtal kräver att gärningsmannen har spridit kränkande uppgifter till andra och när det gäller förolämpning ska den kränkande uppgiften riktas direkt till brottsoffret.

Det kan vara så att svägerskorna har begått brottet förtal eftersom att de spridit uppgifter om er som säger att ni är brottslingar.

Hur väcker man åtal?
Det finns två sätt att väcka åtal när det gäller ärekränkningsbrott, antingen gör man det själv (enskilt åtal) eller så gör åklagaren det (allmänt åtal).

Enskilt åtal
Att väcka åtal vid ärekränkningsbrotten (förtal och förolämpning) är speciellt då huvudregeln är att varken polis eller åklagare blandar sig i ärendet. Det är istället målsäganden (den som blivit utsatt för brott) som kan väcka åtal. Om man vill ställa en person till svars inför domstol så får man göra det genom att väcka s.k. enskilt åtal.

Regler om enskilt åtal hittas i rättegångsbalken, främst i 47 kap.

Du väcker enskilt åtal genom att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten (47 kap 1 § rättegångsbalken). Stämningsansökan ska bland annat innehålla en beskrivning av den brottsliga gärningen, vem som är gärningsman och vem som är målsägande.

Det är viktigt att tänka på att vid ett sånt här mål står inte staten för rättegångskostnaderna, som vid ett vanligt brottmål där åklagaren väcker åtal. Det kan bli dyrt för dig som privatperson om du förlorar målet eftersom att du får stå för dina egna och motpartens rättegångskostnader.

Allmänt åtal
Det ska tilläggas att i vissa undantagsfall kan åklagaren väcka åtal vid ärekränkningsbrott, nämligen om det föreligger "särskilda skäl". Särskilda skäl vid förtal kan till exempel föreligga om det förekommit en stor spridning av uppgifter om att en person ska ha begått mycket allvarliga brott.

Det som krävs av er för att åklagaren ska kunna väcka åtal är att ni göra en polisanmälan.

Hur ni ska göra nu?
Jag skulle säga att det bästa är att försöka resonera och förmå personerna att upphöra med att sprida rykten.

Upphör inte ryktesspridningen kan ni alltid prova att polisanmäla personerna. Det är ganska ovanligt att polis och/eller åklagare väcker åtal när de får in anmälningar rörande förtal/förolämpning eftersom att det måste föreligga "särskilda skäl". Om åklagaren skulle väcka åtal så behöver ni inte stå för några rättegångskostnader.

Om åklagaren inte väcker åtal så finns möjligheten att väcka enskilt åtal genom att lämna in en egen stämningsansökan till tingsrätten, dock kan detta bli väldigt dyrt om ni skulle förlora målet.Skulle ni väcka enskilt åtal rekommenderar jag att ni tar kontakt med en advokat som hjälper er att skriva stämningsansökan och föra talan i rätten.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare