Hur går man tillväga för att få låntagaren att betala sin skuld?

Hej,

Om man lånar ut pengar till en person via en banktransaktion och denna sedan inte betalar tillbaka summan. Kan man gå tillväga på något juridiskt sätt för att få denne att betala tillbaka?

Det finns skriftliga konversationer som anger att denne skulle låna pengar av en för en skuld.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om betalningsföreläggande

För att få sina pengar kan man vända sig till Kronofogden med en ansökan om betalningsföreläggande (se 1-2 §§ lag om betalningsföreläggande och handräckning, BfL).

För att kunna ansöka om betalningsföreläggande krävs att det rör sig om en förfallen skuld gällande pengar. Om parterna kommit överens om när lånet ska betalas tillbaka, förfaller skulden till betalning då denna dag passerar. Om de inte bestämt detta, anses dock att skulden ska betalas när långivaren (borgenären) kräver det.

Efter ansökan, kommer Kronofogden att förelägga svaranden (gäldenären) att yttra sig, dvs. denne får möjlighet att bestrida ansökningen inom viss tid, som huvudregel senast två veckor (25 § BfL). Om ett bestridande inte sker kommer utslag att meddelas, vilket innebär att borgenären får betalt i enlighet med sin ansökan (42 § BfL). Om bestridande däremot sker i rätt tid ska Kronofogden meddela detta till borgenären, som kan välja att gå vidare till domstol (33 § BfL). I så fall ska Kronofogden överlämna målet till tingsrätten, där ett vanligt tvistemål kommer att inledas (se 34-37 §§ BfL).

Sammanfattning

Din fråga tyder på att ditt betalningskrav är ostridigt, dvs. att låntagaren är medveten om att han/hon har lånat pengar från dig men vill av någon anledning inte betala. Om låntagaren fortsätter att vägra att betala tillbaka är det snabbaste och billigaste alternativet för dig att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Du hittar tillvägagångssättet här. Du kan läsa mer om betalningsföreläggande här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare