Hur går man från att vara gift till särbo?

Hur går man från gift till särbo? Vad är skillnaden mellan att vara särbo gift och särbo ogift? Vad bör man tänka på när man vill bli särbo gift / särbo ogift och har gemensamma barn (2 barn under 18 år).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att vara särbo innebär i vanligt språkbruk att man har ett förhållande med någon som man inte stadigvarande bor med. Att vara särbo och gifta innebär att ni har gift er men väljer att inte bo tillsammans. Det krävs inte någon juridisk handling för att ni ska bli särbos utan det räcker helt enkelt med att ni bor på varsitt håll.

Vad är skillnaden mellan att vara särbo gift/ ogift?

Skillnaden mellan att vara särbo gift / ogift är att i de fall, då ni är gifta, och äktenskapet upplöses, har du som gift särbo rätt till arv. Detta har du däremot inte om ni är ogifta särbos.

Vad bör man tänka på när man vill bli gift särbo / ogift särbo?

Som jag tidigare nämnde så bör ni tänka på att i de fall ni är ogifta särbos ärver ni inte varandra vid dödsfall eller om förhållandet upphör.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare