Hur går jag tillväga när någon gjort en fakeprofil på mig?

Hejsan! Hur vänder jag mig när nån har gjort en fake profil i mitt namn och använder mina bilder? Och jag tror jag vet vem personen är

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i brottsbalken (BrB).

Olovlig identitetsanvändning förutsätter skada

Olovlig identitetsanvändning är ett brott (4 kap. 6 § b BrB). Brottet förutsätter att någon, genom att olovligen använda dina identitetsuppgifter, utger sig för att vara dig och ger upphov till skada eller olägenhet för dig. Det är därmed ett krav att personens användande av dina uppgifter, exempelvis dina bilder, är skadligt på något sätt.

Kontakta polisen vid misstanke av brott

Om du misstänker att ett brott begåtts så bör du anmäla det till polisen. Du kan kontakta polisen genom att ringa telefonnumret 114 14 eller besöka närmaste polisstation. Ifall du har någon konkret bevisning som kan underlätta förundersökningen kan du meddela polisen det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare