Hur går jag tillväga för att kräva in en skuld?

Kontraktsbrott mellan två privata parter. Jag och en annan kvinna har ett knttrakt på pengar hon ska betala mig som hon är skyldig. Hon har även satt mig i skuld och i kontraktet har hon skrivit under på att åta sig allt detta samt betala tillbaka de hon är skyldig. Kontraktet skrevs under de 27/11 och pengarna skulle betalts till mitt konta inom 10 arbetsdagar. Jag har inte fått någonting alls utan bara dödshot via sms (som ska polisanmälas) och andra långa sms där hon går till personangepp. Behöver hjälp och har inte råd att att veta vad och hur jag ska gå vidare.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att den här personen är skyldig dig pengar, och att ni har skrivit under ett avtal som specificerar att hon ska betala tillbaka pengarna till dig tio arbetsdagar efter den 27 november. Du har alltså en fordran på den här personen.

En möjlighet som finns för dig är att begära utmätning av skulden. Det innebär att Kronofogden hjälper dig att driva in skulden. För att göra detta behöver du begära ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla uppgifter om vilken summa du kräver, när skulden skulle ha betalats och om du kräver någon ränta. Bifoga kontraktet till din ansökan för att styrka din fordran, dess belopp och när skulden skulle ha betalats.

Här finns ansökningsblanketten hos Kronofogden som du kan skriva ut och fylla i: https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Handlar det bara om att du vill driva in skulden så behöver du bara fylla i den första delen av blanketten. Förklaring till begreppen finns på sista sidan. Det kostar 300 kr att begära ett vanligt betalningsföreläggande, men beviljas detta har du rätt att kräva tillbaka de pengarna av personen vars skuld du kräver in. Mer information om vad som ska fyllas i och vad som händer sedan finns här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

När du fyllt i ansökan och skrivit under den ska den skickas in till Kronofogdemyndigheten, vilket kontor den ska till hittar du här, genom att söka på svarandens (personen du kräver pengar av) postnummer: https://www.kronofogden.se/Arendenombetalningsforelaggande.html

Om personen fortsätter att hävda att denne inte ska betala kommer ärendet tas vidare till domstol. Om inte så kan Kronofogden beroende på respons från personen börja arbetet med att driva in skulden. All information som du kan tänkas behöva veta om det finns dock på Kronofogdens hemsida https://www.kronofogden.se. Det går dock också att ringa om du behöver mer information specifikt för just din situation.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare