Måste jag dyka upp på ett polisförhör?

Hej Lawline, Jag är kallad till polisförhör. Undrar om jag måste dyka upp. Om ja, är jag tvungen att svara på frågorna eller kan man säga ingen kommentar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig Lawline med din fråga!

Kallelse till polisförhör

Under en förundersökning får polisen hålla förhör med vem som helst som antas kunna lämna information till hjälp för utredningen av brottet, enligt 23 kap. 6 § rättegångsbalken (RB).  Det föreligger därför en skyldighet att inställa sig till ett polisförhör som man har blivit kallad till.

Väljer du att inte gå på förhöret kan du komma att bli kallad till ett nytt förhör med vite som följd om du inte inställer dig. Det innebär att du kan bli beordrad att betala en summa pengar, vite, om du inte följer myndighetens kallelse, enligt 23 kap. 6 a § RB. Det är även möjligt att polisen, i undantagsfall, hämtar  en person som inte inställer sig, enligt 23 kap. 7 § fjärde stycket RB

Svara på frågor

Som misstänkt har du ingen skyldighet att svara på polisens frågor. Du har alltså rätt att svara "ingen kommentar". Under polisförhöret får du veta vilken brottsmisstanke som riktas mot dig och vilka rättigheter du har under utredningen. Du får sedan möjlighet att ge din syn på den inträffade händelsen och ange din inställning till brottsmisstanken (om du erkänner eller förnekar brottet). Om du väljer du att inte uttala dig alls kommer det att antecknas av polisen.

Jag vill däremot upplysa dig om att det finns situationer där det är straffbart att lämna falska uppgifter till polisen, ett exempel på det är att den hörda personen påstår att någon oskyldig gjort sig skyldig till brott, ett sådant påstående kan göra att personen gör sig skyldig till falsk tillvitelse enligt 15 kap. 7 § brottsbalken

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Siva ArifRådgivare