FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/07/2021

Hur går en bodelning till när ett samboförhållande upphör?

Hej.

Jag och sambo ska gå isär, vi har ett hus som vi står gemensamt på. Jag köpte huset 2017 och hon köpt in sig i huset för 2 år sedan. Ingen av oss har råd att lösa ut den andra. Vi har inga gemensamma barn.

Hur går vi tillväga för att göra detta så smidigt och enkelt som möjligt. Vi har saker vi köpt gemensamt och sen har vi saker som var och en av oss hade sedan tidigare.

Behöver lite tips och råd hur vi gör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att gå igenom hur ni kan gå tillväga för att ni båda ska få ut er andel i det genemsamma huset och samboegendomen. Vi upphörandet av ett samboförhållande är det sambolagen som tillämpas (SamboL).

Hur går en bodelning till när ett samboförhållande upphör?

En bodelning i samband med att sambor separerar sker endast om någon av samborna begär det (8 § SamboL). Vid en bodelning ska samboegendomen delas lika mellan samborna (14 § SamboL). Det som utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning oavsett vem som faktiskt har betalat får egendomen. Den bostaden som du har skrivit om i din fråga är alltså samboegendom och kommer att ingå i bodelningen. Bostaden kommer ingå i bodelningen för att din sambo har köpt in sig (3 § SamboL).

Det gemensamma bohaget i ett samboförhållande utgörs av möbler, hushållsmaskiner och annat lösöre, det vill säga lösa föremål som har köpts för att användas i det gemensamma hushållet. Om den ena sambon uteslutande använder viss egendom ska denna inte räknas som gemensamt bohag. Egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål räknas inte som gemensamt bohag (7 § SamboL).

Samboegendom ska vid bodelningen delas lika mellan samborna (14 § SamboL). Vardera sambos andel måste räknas ut för att få ut den totala summan som ska delas lika mellan dem (12 § SamboL). Sambornas eventuella skulder ska dras av från samboegendomen och det som sedan kvarstår efter skuldavräkningen ska delas lika mellan samborna (13 § och 14 § SamboL).

Det som kan göras när huset ägs gemensamt och anses vara samboegendom är antingen att en av samborna köper ut den andra eller att bostaden säljs. Pengarna som ni får efter försäljningen av bostaden delar ni sedan lika mellan er. Jag vill understryka att det är värdet på samboegendomen som ska delas lika och att det inte är själva egendomen som måste delas på hälften. Ni kan alltså tillsammans komma överens om vem som vill ha vilket bohag, förutsatt att det blir lika. Om en av er vill ha allt bohag så gäller samma sak som för bostaden, då för den sambon köpa ut den andra.

Sammanfattning och vägledning

Som nämnt ovan är det värdet på samboegendomen och bohaget som ska delas lika, det vill säga på hälften. Om någon av er skulle vilja ha allt bohag eller bostaden måste denna köpa ut den andra. Om detta inte är en möjlighet för er rekommenderar jag er att sälja bostaden för att sedan göra en hälftendelning. Bohaget kan ni också sälja, men ni kan även efter en värdering dela upp bohaget mellan er. Jag vill påminna om att det inte tas någon hänsyn till vem som har betalat för bohaget utan det som har köpts för gemensamt bruk ska ingå i bodelningen. Jag rekommenderar er att upprätta ett bodelningsavtal för att fastställa vem som får vad.

Om du behöver mer rådgivning rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår byrå.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare