Hur går det till och vad ska man tänka på vid övertagande av ett bolån?

Hej! Jag äger tillsammans med mina föräldrar en bostadsrätt. Mina föräldrar har ett lån på bostadsrätten som jag själv amorterar och betalar räntor på. Det är alltså i praktiken mitt lån, trots att det står på mina föräldrar. Jag är nu ekonomiskt redo att själv äga bostadsrätten och att ta över lånet från mina föräldrar. Hur går jag tillväga och vad bör jag tänka på? Framförallt så tänker jag på hur överlåtelsen ska se ut: det är ju inte riktigt varken en gåva eller försäljning, då jag själv redan har amorterat en hel del på mina föräldrars lån.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Övertagande av ett lån måste förstås godkännas av långivaren i fråga - vid bostadsköp är detta oftast en bank.
Många banker erbjuder möjlighet att skriva över lån på andra personer, men det brukar krävas att lånet omförhandlas för att passa den övertagande personens ekonomi, framför allt sett till möjligheterna att betala amorteringar och räntor. Detta eftersom bolån vanligtvis är relativt skräddarsydda att passa just den låntagare som de avser och en överflyttning av betalningsansvaret innebär att bolånet kanske inte längre passar den betalningsskyldiges ekonomiska situation. Eftersom du redan fram till idag betalat amorteringar och räntor på lånet är det förstås troligt att det inte kommer att behöva ske en särskilt stor förändring vad gäller storleken på betalningarna, men det måste ändå genomföras.

Det som brukar ske i praktiken är att den förra låntagarens lån avskrivs och det tecknas istället upp ett nytt lån på den nya låntagaren. Det sker alltså inte något egentligt "övertagande" i ordets rätta bemärkelse.

Vad behöver göras?

Det som sker är alltså att du och dina föräldrar kontaktar er långivare och stämmer av om möjligheterna för dig att ta över lånet. Om de godkänner din kreditvärdighet och att du tar över betalningsskyldigheten för lånet, så behöver det nya lånet framförhandlas för att passa din ekonomi.

Om långivaren däremot inte godkänner att lånet skrivs på dig istället så blir det svårare. Ett alternativ är att du i så fall tar ett lån hos en annan långivare som du kan lösa dina föräldrars lån med. På det sättet har du i praktiken flyttat över betalningsskyldigheten från dina föräldrar till dig själv, men då gäller det att vara uppmärksam på vilka villkor den nya långivaren erbjuder. Det skulle kunna vara så att det nya lånet kommer med villkor som är mycket sämre än det dina föräldrar har i dagsläget och då kan man fråga sig hur mycket man egentligen tjänar på en sådan lösning.

Jag önskar er lycka till och hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga!

Lucas CyrénRådgivare