Hur gå till väga för att få en skuld betald?

Hej! Jag ville bara veta. Om jag har lånat ut en summa på 3000 till en tjej som säger att jag ska få tillbaks dom några dagar senare men nu har det gått 5-6mån. Jag har allt bevisat på sms och Facebook och det finns historik på mitt konto att jag har fört över pengar till henne men inte fått något tillbaka. Sen nyligen har hon börja hota mig med att komma hem till mig. Jag vill bara veta hur jag ska göra för att få mina pengar tillbaka och hur hon ska bli straffad för detta beteende! Tack på förhand. Mvh Adrian

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att du ska kunna få hjälp att få betalt så måste skulden vara lagligen fastställd. Det kan ske till exempel genom att du stämmer henne i domstol eller, betydligt enklare, att du ansöker om ett betalningsföreläggande. Det gör det här. Efter att skulden blivit fastställd kommer Kronofogden att hjälpa dig driva in skulden.

Glöm inte heller att begära ersättning för dina ansökningskostnader, som då tjejen du har lånat ut pengar till får stå för, förutsatt att du har rätt.

Som jag förstår det är det inget olagligt hon gör varför hon inte kan "straffas" mer än att även behöva betala för dina kostnader att ansöka om betalningsföreläggande m.m. Beroende på omständigheterna skulle du dock kunna göra en polisanmälan om t.ex. förskingring eller bedrägeri, men som sagt, det förefaller inte vara särskilt aktuellt efter det du skrev i frågan.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare