Hur funkar sambolagen för fritidshus?

Hej,

Är sambo idag med min partner. Vi har 2 helt olika ekonomiska situationer och överväger att köpa ett fritidshus själv dvs pengarna finns inte för min sambo att stå på fler lån. Hur fungerar det med sambolagen etc?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen gäller för de som bor sambo och omfattar bostad samt bohag som har köpts för att användas ihop (3 §). Bohag innebär gemensamma möbler och vad som behövs i ett gemensamt hem (6 §). Det innebär att exempelvis en bil omfattas inte av sambolagen.

Även fritidshus är undantagna från sambolagen (7 §). Det innebär alltså att ni inte behöver göra något speciellt för att du ska kunna köpa ett fritidshus själv och ni undviker därför även att fritidshuset ingår i en bodelning om ni separerar.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

Daniel HögströmRådgivare