Hur fungerar uppsägningstid med hyresavtal?

Fråga. Jag har skrivit på för inflytt 28 februari 2024. Om jag säger upp nu. Hur lång uppsägningstid har jag? När är uppsägningstid slut? Har 3 månaders uppsägningstid

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du när uppsägningstiden om tre månader börjar gälla om du säger upp din lägenhet nu?

Allmänt om uppsägningstid

Uppsägningstid regleras i Jordabalken (1970:994):s 12 kapitel.

En uppsägningstid på en lägenhet är normalt tre månader (12 kapitlet 5 § Jordabalken), precis som även du nämner att du har.

De tre månaderna räknas för hela kalendermånader och det innebär att om en hyresgäst säger upp sitt hyresavtal exempelvis 18 januari kommer de tre nästkommande månaderna att räknas. Det innebär att du måste betala för januari, inklusive tre månader fram. Alltså även februari, mars och april.

Vad gäller i ditt fall?

För att svara på din fråga innebär det alltså att om du har ett hyresavtal nu som du vill säga upp och säger upp det i september, kommer du betala för september inklusive tre månader fram. Uppsägningen kommer alltså bli sista december, den 31 december, eftersom du ska betala för oktober, november och december.

Hoppas du fått klarhet i din fråga!

Om du har fler funderingar rekommenderar jag dig att titta på konsumentverkets hemsida angående uppsägningstid för hyresrätt, det hittar du här

Bästa hälsningar,

Beatrice HultebringRådgivare