Hur fungerar uppsägningen av en provanställning?

Hej. Jag började en ny anställning förra måndagen, för en vecka sedan. Tyvärr så var jag sjuk redan första dagen men krigade mig ändå igenom den då jag inte ville börja med att vara hemma sjuk från nya jobbet det första jag gör. Dom var supernöjda med mig berättade dom, ena chefen berättade tillochmed att han hade kommit hem o sagt till sin fru att Fy fan vad det här känns bra med den nya killen. Men tyvärr blev jag sämre under natten till tisdag och blev sängliggandes hela veckan med feber. När jag igår kom tillbaka och såg fram emot en ny vecka o nya tag blir jag inkallad och får höra att dom har ringt ytterligare referenser på mitt gamla jobb och jag fick höra att jag inte längre var anställd (provanställd) på min nya arbetsplats. Ska tilläggas också att dom redan pratat med en chef (referens) på mitt gamla jobb och vi skrivit anställningsavtal och allt sånt som ska göras osv. Men jag fick iallafall inte vara kvar och blev tvungen attgå direkt- Fick gå på dagen, direkt där och då. Är det här korrekt skött?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du funderar över hur en uppsägning av en provanställning fungerar. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Frågor om anställningar, däribland provanställningar, och anställningsskydd regleras i lagen om anställningsskydd (LAS).

Du skriver själv att det handlar om en provanställning hos arbetsgivaren. En sådan måste vara tidsbegränsad och får högst sträcka sig över sex månader (6 § LAS). Om du inte hör något från arbetsgivaren gällande ett eventuellt avslutande av provanställningen när de sex månaderna passerat övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning (6 § andra stycket LAS). Det framgår dock här att du inte arbetat hos arbetsgivaren i mer än en dag, varpå slutsatsen blir att provanställningen inte övergått till en tillsvidareanställning än.

I en provanställning har arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen även innan de sex månaderna passerat förutsatt att detta inte avtalats bort i ditt anställningsavtal (6 § tredje stycket LAS). En provanställning saknar därför i regel uppsägningstid. Av den anledningen stämmer det att man under en provanställning riskerar att behöva gå direkt på dagen om arbetsgivaren väljer att avsluta den. Vid ett avslutande av en provanställning behöver arbetsgivaren inte heller ange några skäl för sitt beslut. Sammanfattningsvis så är arbetstagarskyddet väldigt svagt under en provanställning. Händelsen kan alltså vara korrekt skött, även om det såklart är tråkigt och betungande för dig som arbetstagare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare