Hur fungerar semesterersättningen för timanställd på industriföretag?

Frågan gäller semesterersättning:

Är timanställd på en industrifirma och har jobbat där ett bra tag.

Har aldrig kommit överens med chefen om semesterersättning och undrar därför hur det funkar? Har inte skrivit på något anställningsbevis eller något liknande.

Vid varje månadsslut får man en lönespec och i den har där aldrig funnits med något om semesterersättning.

Om chefen vägrar att betala semesterersättning, var vänder man sig?

Ska man anmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semester och semesterersättning finns i semesterlagen (SemL). I vissa fall kan dock facket och din arbetsgivare ha avtalat om andra regler för semester genom kollektivavtal. I så fall kan andra regler gälla för dig än vad som står i semesterlagen (SemL 2a§).

Du har rätt till semester

Huvudregeln när det kommer till semester är att du ska få ut det i semesterdagar och inte semesterersättning. Eftersom att du skriver att du jobbat på företaget "ett bra tag" och att du och chefen inte kommit överens om något annat, så gissar jag att du har rätt till semesterdagar snarare än semesterersättning. Det är främst för anställningar som är kortare än 3 månader eller om ni kommit överens om något annat än betald semester som semesterersättning blir aktuell för (SemL 5§ första stycket och 2a§ första stycket). Jag gissar att du har haft en anställning på mer än 3 månader när du skriver "ett bra tag". Det kan som sagt dessutom gälla andra regler på din arbetsplats om facket och arbetsgivaren kommit överens om det.

Under varje år ska du som utgångspunkt ha rätt till 25 semesterdagar (SemL 4§ första stycket). Om du har börjat på ditt jobb senare (efter 5 augusti) på året så kan det bli en kortare semester.

Förslag vad du kan göra nu

Ett alternativ är förstås att först vända sig till facket, de har säkert koll på hur semester ordnas på just din arbetsplats. Eftersom att du är anställd inom industrin är ditt fackförbund antagligen IF Metall. Om de inser att arbetsgivaren gjort fel, kan de även föra din talan i domstol (SemL 34§ och lag om rättegången i arbetstvister (LRA) 4 kap 5§). Det kan vara skönt att låta facket stå mot arbetsgivaren istället för du själv. Dessutom kan det vara en fråga som är viktigt för fler än bara dig.

Om du inte kan eller vill vända dig till facket så bör du vända dig till arbetsgivaren innan du gör något allt för drastiskt. Det kanske bara skett något misstag eller missförstånd, eller så kan chefen förklara för dig hur det fungerar med semesterlön/semesterersättning på just ditt arbete.

Skulle det dock vara så att chefen vägrar betala ut semesterersättning eller ge dig semester så ska du absolut agera.

Vägrar arbetsgivaren ändå ge dig semesterersättning och facket inte agerar för dig, kan du i sista hand stämma din arbetsgivare. Detta gör du i så fall vid tingsrätten där företaget ligger (LRA 2 kap 2§ första stycket och rättegångsbalken (RB) 10 kap 1§). Detta bör verkligen vara en sista utväg eftersom att du kanske inte direkt kommer ha en bra relation med arbetsgivaren efter att du stämt dem. Det är också generellt dyrt att ha rättegångar, eftersom att om du förlorar riskerar du att få betala hela kostnaden även för din motpart (RB 18 kap 1§). Det kan då också vara bra att anlita juridiskt ombud.

Sammanfattning:

-Du har en rätt till semester, antingen som betald semester eller semesterersättning

-Vänd dig till facket: de har vanligtvis bra koll på vad som gäller på just din arbetsplats

-Vänd dig annars till arbetsgivaren: kan eller vill du inte vända dig till facket kan det vara läge att helt enkelt först och främst fråga arbetsgivaren vad som gäller. Det kan vara så att de bara varit otydliga med att förklara vad som gäller.

-Du kan stämma din arbetsgivare för att få det du vill ha, men det bör absolut vara en sista utväg

-Vill du ha mer kvalificerad juridisk hjälp kan du alltid boka tid med en jurist här på Lawlines hemsida.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Oscar JanssonRådgivare