Hur fungerar laglott och testamente?

Hejsan, Har en fråga om laglott och testamente. Min pappa har 2 döttrar med olika mammor. Pappas testamente säger att lägenheten ska jag ärva 75% och andra barnet 25% (laglott) Sedan ska jag ärva alla pengar. En jurist har skrivit testamentet, och nu läser jag att laglott är 50%. Jag bor i Kalifornien, och förstår inte riktigt Svenska lagen. Är väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till lawline!

När det gäller testamente så regleras det i Ärvdabalken(ÄB) och där regleras även arvsordningen samt arvslott/laglott. (ÄB)

När det gäller testamente så har din pappa rätt att testamentera bort lite hur han vill, men som du själv skriver så är laglotten 50%. (7 kap. 1 § ÄB)

Laglotten nämns som sagt i ärvdabalken och säger att hälften av den arvslott som skulle gått till en arvinge, är dennes laglott. Det betyder då att när någon avlider så lämnar denne efter sig en kvarlåtenskap(arv) och detta ska delas lika mellan de olika arvingarna.(2:1) Skulle det finnas ett testamente så kan den som skriver testamentet bortgå från arvsordningen om att alla arvingar ska dela lika, men då finns laglotten som skydd för de övriga arvingarna.

Som exempel skulle någon avlida och lämna efter sig 4 barn och 1 miljon kronor så skulle arvslotten för vardera person vara 250 000 kr, och laglotten skulle vara hälften av detta, alltså 125 000 kr. (2 kap. 1 § ÄB och 7 kap. 1 § ÄB)

Så i ditt fall, om din pappa nu skulle gå bort och han har testamenterat bort en massa till dig så kan du bara få detta om dina syskons laglott är uppfylld, annars skulle det dras från ditt testamenterade arv, troligtvis från pengarna. Du kan alltså bara få det som är testamenterat om resten som är kvar skulle räcka till att täcka laglotten för resterande arvingar.

Sammanfattningsvis så om din pappa har testamenterat 75% till dig och 25% till ditt syskon så kommer det troligtvis att behöva dras från ditt penga arv för att kunna täcka laglotten. Skulle han testamentera hela lägenheten till dig så kommer det då dras mer pengar från ditt penga arv, men det finns ingen rätt att få en del av lägenheten, så länge annan egendom räcker till att täcka laglotten.

Hoppas du fick svar på din fråga annars så är det bara att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare