FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/12/2018

Hur fungerar "Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism".

När jag var i en butik och lämnade tillbaka en vara jag betalat med kort, bad jag att få pengarna kontant istället för insättning på kort. Summan var 149kr. Personalen sa nej vilket jag vet att de har helt rätt att göra. Hon sa att orsaken till att de inte fick ge kontanter var "Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism".

Jag har försökt läsa lagtexten men lyckas inte tolka den. Stämmer det att lagen förbjuder att köp betalda med kort måste sättas in på kort? Måste det då vara samma kort som köpet genomfördes med.

Tack på förhand och gott nytt år

Lawline svarar

Hejsan och tack för vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som du nämner i din fråga råder det en stor oklarhet hur butiker mm ska hantera den nya lagen om "Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism".

Lagens syfte
Innebörden av den nya lagen betyder att butiker mm får ta större ansvar att förstå syftet med kunders affärsrelationer och hur transaktioner ska gå till. Lagen medför att butiker kan ställa kontrollfrågor som kunden måste besvara för att återköpet ska vara giltigt. Frågorna kallas för "kundkännedom", och alla svar som kunden ger omfattas av sekretess. Syftet med att ställa dessa frågor är att förhindra brottslig verksamhet om man en näringsidkare misstänker att kunden inte är helt ärlig.

Ditt fall
Huruvida pengarna ska betalas åter på samma kort är också svårt för mig att utläsa ur lagen, jag misstänker att det är det mest effektivaste sättet för att säkerställa att näringsidkaren följer lagen och på så sätt att man inte kan "tvätta pengarna" genom ett återköp och få pengarna kontant tillbaka.

Jag skulle rekommendera dig att Finansinpektionens konsumentkontakt för att få vidare svar på din fråga. Kontaktuppgifter hittar du här.

Hoppas du fått lite hjälp på vägen med din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare