Hur fungerar konsumenternas ångerrätt vid distansköp?

Hej

Min fråga är om faktura från en privat företag. . Fakturen kom före leverans . Jag sen bestämde är abbeställa min order och skrev den till företaget . Men de accepterar den inte utan hotar mig med Inkasso . Kan du upplysa vad gör man I min situation från lagens perspective .Vad är Mina rättigheter som en kund.

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du i form av privatperson (konsument) har beställt en vara från ett företag (näringsidkare) och att du skulle betala genom faktura. I mitt svar kommer jag därför att använda mig av bestämmelserna i Distansavtalslagen (1 §).

Ångerrätt för konsumenter

Som konsument har du rätt att ångra avtalet (ångerrätt). Detta gör du genom att kontakta företaget och meddela detta. Antingen kan du göra detta genom att avbeställa din vara om sådan möjlighet finns, eller genom att göra en retur, det vill säga skicka tillbaka varan som du har beställt (10 § Distansavtalslagen). Du har 14 dagar på dig att meddela säljaren om att du vill utnyttja din ångerrätt, från den dagen då du mottagit varan (12 § Distansavtalslagen).

Utifrån det du skriver tolkar jag det som att du aldrig har mottagit varan, utan avbeställt den innan den ens skickats till dig. I sådana fall har du gjort rätt, om företaget har bekräftat att de fått ditt meddelande om avbeställning. Har du fått bekräftelse på att varan är avbeställd, behöver du alltså inte betala din faktura.

När kan företaget neka retur?

Jag utgår alltså ifrån att du aldrig har fått den vara du har beställt, utan att du har avbeställt innan denna har skickats. Om det dock ändå är så att du har fått varan skickad till dig, så tänkte jag nedan ge exempel på när företaget eventuellt kan vägra att godkänna din retur.

Om det är så att du har mottagit varan, och meddelat säljaren om att du vill skicka tillbaka denna senare än efter 14 dagar från att du mottagit den, så kan företaget vägra att ta emot varan eftersom det har gått för lång tid. Du är i sådana skyldig att betala fakturan.

Ett annat fall då företaget kan vägra ta emot varan är om du exempelvis har använt den och sedan skickat tillbaka denna. En sådan vara kanske inte längre går att sälja vidare, och i det fallet har säljaren rätt att kräva betalning ifrån dig ändå.

Vad händer om företaget skickar fakturan till inkasso?

Om företaget väljer att skicka din faktura till ett inkassobolag, trots att du har avbeställt varan/inte fått varan/skickat tillbaka den inom den avtalade tiden, så kan du bestrida det eventuella inkassokravet om du får ett sådant. Det är sedan upp till säljaren - företaget - att styrka att ni har ingått ett avtal och att du har fått varan levererad.

Jag hoppas att detta var ett svar på din fråga! Om inte så är du välkommen att kommentera här nedan, så besvarar jag din kommentar så snart jag kan.

Vänliga hälsningar,

David EkenbergRådgivare