Hur fungerar en uppsägning när man fyller 67 år?

Har man någon uppsägningstid när arbetsgivaren meddelar att anställningen upphör när man fyller 67 år?

Och vad innebär det förslag om att man kan fortsätta till man är 68 år?

Min man är 66 år och har fått meddelande skickat via mail om att hans anställning upphör när han fyller 67 år. Men är det samma som att han blir uppsagd och en uppsägningstid på ett år. Har det någon betydelse om han skriver på det eller ej? Eller är det bara till att acceptera läget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hur uppsägningar ska gå till finns i lagen om anställningsskydd (LAS). Arbetsgivaren har rätt att be en arbetstagare lämna sin anställning vid utgången av den månad då den anställde fyller 67 år (33 § LAS). Detta måste arbetsgivaren meddela minst en månad i förväg. Om arbetsgivaren vill att anställningen ska upphöra när man fyller 67 år har man inte rätt till en längre uppsägningstid än en månad (33 § tredje stycket LAS).

För din man innebär detta alltså att hans anställning upphör när den månad då han fyller 67 år är slut. Detta är ett undantag från de vanliga reglerna om uppsägning och din man kommer därför inte ha rätt till ett års uppsägningstid. Det har inte heller någon betydelse om din man skriver på, utan det är upp till arbetsgivaren att bestämma.

Om du med förslaget om att fortsätta tills man fyller 68 år menar den nya lagändringen i lagen om anställningsskydd kommer den börja gälla 1 januari 2020. Från och med då gäller alltså samma sak som nu gäller för den som fyller 67 år istället från och med då man fyller 68 år.

Vänliga hälsningar,

Emma JohannessonRådgivare