Hur fungerar det vid återanställning av tjänst?

Hej,

Jag blev uppsagd pga arbetsbrist för två månader sedan. Har tidigare haft en tillsvidareanställning på 3h/veckan där jag arbetat varannan helg i kombination med mina studier. Blev nyligen erbjuden återanställning för 3h/veckan med förutsättning att jag tog ett sommarvikariat hos dem på 20h i veckan under sommaren. Jag har redan löst sommarjobb och vill enbart ha min återanställning på 3h i veckan. Men min arbetsgivare menar att jag ej kan det om jag inte tackar ja till ett sommarvikariat också. Är detta riktigt? Kan de ställa ett sådant krav? Jag har väl rätt till min återanställning?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar att din fråga handlar om din återanställningsrätt och företrädesrätt vid uppsägning på grund av arbetsbrist och om det är okej att din arbetsgivare sätter krav på dig att jobba sommar som en del av din återanställning.

Då det handlar om din anställning så blir Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) aktuell.

Hur det fungerar

Din fråga handlar om företrädesrätten och återanställningsrätten och det regleras i den 25 § LAS. Din återanställningsrätt betyder att du har en förtur att få anställning jämfört med andra arbetssökande när företaget håller på att nyanställa inom nio månader. Det betyder att om företaget anser att de behöver mer arbetskraft och behöver anställa mer personal så har du en rätt att få den anställningen före någon annan arbetssökare. Då de söker efter personal inom nio månader sedan din anställning avslutades och du är tillräckligt kvalificerad för den nya tjänsten så har du förtur att få den nya tjänsten.

I ditt fall

Det betyder att när din arbetsgivare frågar dig om du vill komma tillbaka så betyder det att arbetsgivaren erbjuder dig en ny tjänst och inte din dåvarande tjänst som du hade innan. Alltså att du har förtur att få den nya tjänsten som erbjuds och då bör arbetsgivaren kunna ändra så att anställningen innefattar 20 h i veckar under sommarmånaderna. Dock ska jag poängtera att jag inte besitter all information som anställningsavtalet och eventuellt KA och andra faktorer som spelar in för att göra en helt korrekt bedömning.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare