Hur fungerar det när sambo ska köpa in sig i bostadsrätt?

Hej,

Jag och min sambo flyttade ihop i min bostadsrätt för 1 år sedan. Han har sedan tidigare en hyresrätt och jag en bostadsrätt jag köpte genom en ombildning. Mitt lån är på 1,3 miljoner men lägenheten värderad till 2,3 miljoner. På grund av bostadssituationen i Stockholm och att köpa en ny bostad skulle bli dyrt funderar vi på olika lösningar. Han hyr just nu ut sin hyresrätt för samboprövning men kommer efter det behöva säga upp sitt kontrakt. Det bästa tänker vi är att han köper in sig i min lägenhet för 50% av marknadsvärdet och att båda då står som ägare på lägenheten.

Hur fungerar detta i praktiken? Kan han ta över hälften av mitt lån i utbyte mot 50% äganderätt av lägenheten eller behöver han ta ett helt nytt lån och då behöva spara ihop till en insats?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om överlåtelse av bostadsrätt finns i bostadsrättslagen (BrL).

För att du ska kunna överlåta halva bostadsrätten till din sambo krävs att ni upprättar ett överlåtelseavtal som innehåller uppgifter om lägenheten som överlåtelsen avser och priset. Avtalet ska skrivas under av både säljare och köpare (6 kap. 4 § BrL). Det krävs sedan att ni underrättar bostadsrättsföreningen om överlåtelsen så att din sambo kan antas som medlem i föreningen (6 kap. 1 § BrL). Om han av någon anledning skulle vägras medlemskap i bostadsrättsföreningen är överlåtelsen som ogiltig (6 kap. 5 § BrL). Även en överlåtelse som skett utan att överlåtelseavtalet uppfyller formkraven är ogiltigt (6 kap. 5 § BrL).

När det gäller frågorna om lånet, om din sambo ska ta över hälften av ditt lån eller om han ska ta ett eget lån, rekommenderar jag att ni vänder er till banken som du har lånet hos.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare