Hur fungerar det med samboegendom?

Hej, kort och konsist. Jag och min sambo sen 2 år tillbaka har gått isär. Hon har fått behålla fastigheten, trots att jag har en dotter på 8 år och 2 prickar hos KF vilket gjort det svårt för mig att hitta nytt boende. Hon bokstavligen kastade ut oss, så vi fick bo på olika soffor i 1.5 månad. Förra året gjorde vi ett gemensamt köp av möbler, i hennes namn, på avbetalning för jag hade mina prickar. Jag har varje månad betalt hälften av summan. Och undrar nu hur sambolagen gäller i detta. Har jag rätt till något? Mina möbler gjorde vi ett gemensamt beslut att kasta vid köp av det nya. Så jag står ju utan någonting. Det gäller matbord grupp, soffa, tv bord, säng.

Sammanlagt värde ca26.000

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du säger är sambolagen (samboL) tillämpbar på din situation och du har rätt till hälften till ert gemensamma samboegendom (8 § SamboL). Vad som anses vara samboegendom är bostad och bohag som har köpts för gemensam användning (3 § SamboL). Det betyder att de saker som du listar upp bör anses vara samboegendom och därmed har du rätt till en del av egendomen.

För att du ska ha rätt till egendomen krävs det att du begär bodelning (8 § 1 st SamboL) och att du begär det senast ett år efter samboförhållandet upphörde (8 § 2 st SamboL). Det framgår inte i informationen när ert samboförhållande avslutades men så länge det inte gått längre än ett år så kan du begära bodelning.

Dock ska det poängteras att sambolagen är dispositiv (9 § SamboL) och det går att avtala vad som ska anses vara samboegendom eller inte. Så om det finns ett samboavtal mellan dig och ditt ex så är det som gäller i första hand.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare