Hur fungerar det att överklaga ett beslut om återkallat körkort?

Hej Lawline!

Jag åkte 141km/h vid en omkörning på en 100 väg som jag trodde var 110. Polisen stannade mig senare på en 80 väg där jag åkte 75. De tog körkortet och gav mig 4000kr i böter. Då jag är egenföretagare så innebär det att jag inte kommer kunna driva mitt företag utan körkortet då det till störta del är att åka på besök till olika kunder. Men även till mitt lager nästan varje dag. Detta blir helt omöjligt för mig då jag har en arbetsbil för och lasta tunga grejer och ta med mig fungerar ej kollektiv trafik. Hur gör jag kan jag på något sätt slippa undan eller i värsta fall få 1 månad indraget så kan jag ha råd att anställa en som kör mig ditt jag ska.

Mvh

vill gärna vara anonym utåt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått dig rätt har ditt körkort blivit återkallat, vilket sker av Transportstyrelsen (7 kap. 5 § körkortslagen). Dessa beslut kan överklagas hos förvaltningsdomstolen (8 kap. 1 § 1 punkten körkortslagen).

Enligt 5 kap. 9 § körkortslagen kan en varning utfärdas istället för att dra in körkortet om särskilda skäl föreligger. Sådana skäl kan bland annat vara om man inte har brutit mot trafikregler tidigare, eller att man är i behov av körkortet på jobbet. Ett alternativ för dig är därmed att överklaga beslutet och anföra att du behöver körkortet i arbetet.

Om du skulle göra detta rekommenderar jag dig att ta kontakt med våra jurister som kan hjälpa dig igenom processen.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare