Hur fungerar ångerrätt vid köp på internet?

Hej jag beställde ett par byxor online på flannels för 2580 kronor. Direkt efter fick jag ett mail en konfirmation på kvittot. Det stod såhär(This confirmation of receipt of order is subject to stock availability and does not constitute a binding contract. This email does not constitute or represent confirmation of the purchase.

This will be issued when your order has been processed by our warehouse team.) Skrev direkt till dem att jag ville ta bort min order direkt. Är dock orolig att det inte kommer gå för pengarna ligger reserverade på mitt kort. Fast jag har väll ångerrätt så det borde väll inte vara några problem egentligen. Pratade med nordea och i värsta fall de inte går med på de. Så sa de att jag kunde reklamera. Undrar bara ifall detta kommer gå för jag har väll ångerrätt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köp som sker via internet reglas i Distansavtalslagen.

Ångerrätt

Precis som du säger så har du som konsument en lagstadgad rätt att ångra ditt köp när du handlar online (10 §). Du har 14 dagars ångerrätt och denna börjar löpa från dagen då du har tagit emot varan som du har beställt (12 §). Du kan givetvis ångra dig även innan dess att du mottagit varan, som du skriver att du har gjort, och kontaktat säljaren om detta. Däremot väljer många online-butiker att inte avbryta ordrar innan de skickats (troligtvis av administrativa skäl), utan väljer istället att skicka varan till dig och sedan får du utnyttja din ångerrätt efter det att du mottagit byxorna i ditt fall. Du behöver alltså inte oroa dig, även om butiken inte svarar nu, så kan du alltid skicka tillbaka byxorna efter det att du fått hem dem. Det belopp som står som reserverat på ditt konto kommer i sådana fall att dras när byorna skickas, och sedan återbetalas när du skickat tillbaka byxorna.

Tänk på att vissa online-butiker inte står för fraktkostnaden vid retur, så detta kan du eventuellt behöva betala. Mer praktisk information kring hur du returnerar varan bör finnas på hemsidan som du beställt ifrån.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

David EkenbergRådgivare