FrågaFAMILJERÄTTAdoption18/10/2022

Hur fungerar adoption av en vuxen?

Min biologiska pappa har aldrig funnits i bilden. När jag föddes, för 22 är sen, var min mamma ihop med en kille som jag ser som min pappa. Nu är dom båda gifta med andra partners. Jag undrar om det är möjligt att han som jag ser som min pappa adopterar mig utan juridiska konsekvenser för min mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Bestämmelser om adoption finner du i föräldrabalken (FB)

Adoption av någon som har fyllt 18 år

Inledningsvis kan sägas att ansökan om adoption görs av den som vill adoptera, enligt 4 kap. 11 § FB

Den som har fyllt 18 år får adopteras om det finns en särskild anledning till adoptionen. Här tas det hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden och den som sökanden vill adoptera och om adoptionen i övrigt är lämplig, enligt 4 kap. 4 § FB. Vid bedömningen om det finns en särskild anledning till adoptionen tittar man på om sökanden har uppfostrat den som sökanden vill adoptera eller om adoptionen annars avser att bekräfta relationen som barn och förälder, enligt 4 kap. 4 § 2 st. FB

För att du ska kunna bli adopterad krävs det alltså att den man som du beskriver att du ser som din pappa, gör ansökan om adoptionen. Vidare kommer det i en bedömning tas hänsyn till bland annat vilken relation ni har och vilken anledning som finns till adoptionen. Vad gäller din mamma, så medför adoptionen inte direkta juridiska konsekvenser då du är har fyllt 18 år och är vuxen.

Om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare