FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott04/05/2022

Hur fort får man köra på en parkeringsplats?

Vilken hastighetsbegränsning är det på en parkeringsplats utan skyltar om hastighetsbegränsning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken hastighet är det som gäller på parkeringsplats?

Det finns ingen särskild hastighet som gäller på parkeringsplatser. Föraren måste däremot anpassa hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver (trafikförordningen 3 kap. 14 §). Det innebär att hänsyn ska tas till

  • väg, terräng, väderlek- och siktförhållanden,
  • fordonets skick och belastning och
  • trafikförhållanden i övrigt.

Dessutom ska föraren alltid ha kontroll över fordonet och inte köra fortare än att han kan stanna på den del av vägen han kan överblicka och innan varje hinder som går att förutse.

Vad innebär det här i praktiken?

Det innebär att hastigheten du får köra på en parkeringsplats beror på platsförhållandena. På en välbesökt parkering utanför en mataffär får du inte köra fortare än i ett vanligt gångfartsområde, ungefär 7 km/t. Du ska bl.a. kunna stanna för alla som går på parkeringsplatsen. Om det dessutom regnar och är dålig sikt kan det vara otillåtet att ens köra i vanlig gångfart och du blir tvungen att krypa fram.

Däremot strider det inte mot lagen att köra i rallyfart på en överbliven parkering mitt ute i ingenstans med perfekt överblick över omgivningen. Om det inte finns någon risk att oväntade hinder dyker upp bör det inte vara någon fara för trafiksäkerheten att du håller hög hastighet. Ifall hastigheten inte innebär risker för dig eller andra är det alltså fritt fram. Använd ditt sunda förnuft och ta det säkra före det osäkra bara så kommer du vara på rätt sida av lagen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare