Hur förnyar man körkortet från utlandet?

Hej, jag har fått ett litet problem med och förnya mitt körkort.

Lagen säger att man ska förnya körkortet i det landet man bor i, bor i Norge men räknas inte som folkbokförd här då jag befinner mig mindre än 180 dagar per år i landet, så får inte förnya körkortet här.

Och kan inte förnya i Sverige då jag inte är bosatt där.

Har blivit "statslös" och kan inte förnya körkortet mitt i nått land, och kommer snart förlora körkortet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer, baserat på uppgifterna du givit mig, anta att du är folkbokförd i Sverige, samt att du anses vara bosatt i sverige eftersom du har din huvudsakliga hemvist där (jämför 5 kapitlets 2 paragraf i Socialförsäkringsbalken).

Detta innebär att du är bosatt i Sverige men behöver förnya ditt körkort från utlandet. Om du är folkbokförd i Sverige, men tillfälligt befinner dig utomlands för studier, arbete eller en längre resa kan du förnya ditt svenska körkort och hämta ut det på en svensk ambassad eller ett konsulat, transportstyrelsen har samlat informationen här. Du kan även ringa deras kundtjänst direkt på 0771-81 81 81.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Tveka inte på att höra av dig ifall fler frågor dyker upp, och lycka till med förnyelsen av körkortet!

Vänligen,

Aram ShokorRådgivare