FrågaAVTALSRÄTTGåva20/09/2019

Hur formulerar man ett bra gåvobrev?

Hej. Jag sålde en cykel till en pojkvän, kvitto skrevs, men både original och kopia är borta. Nu vill han ge mig den tillbaka utan betalning, men tycker inte att vi behöver skriva något.det tycker dock jag vore säkrast. Kan man skriva något på ett vanligt kvittensblock, är det tillräckligt? Jag sålde den för 7000.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns lite information som typiskt sätt bör finnas med i ett gåvobrev

Såsom jag förstår din fråga vill din pojkvän skänka en cykel du tidigare ägt till dig. Du undrar nu hur en sådan förmögenhetsöverföring bör dokumenteras.

Som du mycket riktigt skriver är det bäst för båda parter om ett avtal om gåva skrivs ned på papper. Detta förebygger framtida tvister, och utgör ett mycket viktigt bevismaterial i den händelse det ändå råkar bli problem.

Det finns inget formkrav som måste iakttas vad avser ett gåvobrev beträffande lös egendom. Tänk dock på att det finns information, som bör framgå i ett gåvobrev för att det skall få önskad verkan. Se därför till att i dokumentet tydligt ange

- Vem som överlåter egendomen, och till vem denna överlåtelse sker

- Att egendom överlåts som gåva, utan några som helst krav på vederlag

- En underskrift från båda parter

Ett kvittensblock innehåller som regel beteckningen "betalare" i själva blocket. Mot bakgrund av att ett gåvobrev bör innehålla en villkorslös gåvoförklaring, framstår det därför som mindre lämpligt att använda ett kvittensblock, även om det sedan anges i kvittensen att köpeskillingen är noll kronor.

Det går dock utmärkt att skriva ett gåvobrev för hand på ett A4-papper. Det fungerar också att författa det på datorn och därefter skriva ut det för signering från båda parter. Oavsett hur du väljer att göra så var noggrann med att få med den information jag punktat upp ovan.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler funderingar eller om jag missförstått dig är du välkommen att återkomma med fler frågor likt den du ställde ovan.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare