Hur fördelas samboegendomen om ett gåvobrev finns?

Hej,

Jag och sambo ska separera.

Vi köpte för 2.8 milj där han la in 800.000 i kontantinsats, lån på 2milj. Värdet är idag 3.4milj. När jag tar upp sambolagen så säger han att pengarna han använt till kontantinsatsen är gåva från sin mamma där ett gåvobrev finns med villkor för enskild egendom. Jag misstänker att detta gåvobrev är efterkonstruerat då han inte nämnde det förra gången vi pratade om separation då han blev helt galen när jag nämnde sambolagen.

Men vad gäller?

Jag har läst olika på nätet, att enskild egendom gäller när man är gifta men när det handlar om en samboegendom så går enskild egendom förlorat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid frågor som har med avlösning av samborelationer att göra är det sambolagen (SL) som är tillämplig. Du misstänker även att gåvobrevet är förfalskat och rättegångsbalken (RB) samt brottsbalken (BrB) är även aktuella.

Samboegendom

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om det har förvärvats för gemensam användning, däremot undantas egendom som man har fått genom ett gåvobrev med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom (3 § och 4 § 1 punkten SL).

I och med att din sambo inte längre har pengarna då ni använt de för att köpa huset. Frågan är i så fall om huset kan anses vara en surrogat för gåvobrevet. Med surrogat innebär en egendom som har trätt i stället för i detta fall gåvobrevet (4 § 4 punkten SL). Om du däremot bidragit med egna insatser, i detta fall genom lånet, kan hans andel tappa karaktären av att vara enskild. Jag kan inte ge ett exakt svar, men det avgörande beror på om man kan urskiljas från den gemensamma förmögenhetsmassan (huset).

I ett rättsfall (NJA 1978 s. 526) hade en make köpt en tomträtt för 139 500 kr och hade betalat 20 000 kr av köpesumman med enskild egendomen. Resterande andel hade betalats med medel som upplånats mot panträtt i tomträtten. Domstolen ansåg då att tomträtten var makens enskilda egendom och man tog inte hänsyn till att den hade stigit i värde.

Förfalskat gåvobrev

Att förfalska ett gåvobrev kan innebära att man gjort sig skyldig till urkundsförfalskning (14 kap. 1 § BrB) och bedrägeri (9 kap. 1 § BrB). Om det finns anledning att tro att dessa brott har förövats ska en förundersökning inledas (23 kap. 1 § 1 stycket RB) och jag rekommenderar dig därmed att göra e polisanmälan om du misstänker att gåvobrevet är förfalskat.

Jag hoppas att detta svarade på din fråga!

Vänligen,

Maia SadekRådgivare