Hur fördelas min farmors arv mellan min pappas syskon samt mig och mina syskon?

Min pappa gick bort förra året, och nu har även min farmor gått bort. Min farmor var sambo, och sambon dog före henne. De hade ett testamente som sa: "Efter båda vår död skall kvarlåtenskapen i lika delar fördelas mellan XXXs och YYYs bröstarvingar". Min pappa har 2 syskon som är i livet. Farmors sambo har 3 barn som är i livet. Jag själv har 2 syskon, och vi är ju alla bröstarvingar nu när pappa har gått bort. Borde vi få samma del av arvet som pappas syskon, med tanke på testamentet som säger "i lika delar"? Eller ärver vi bara vår pappas del?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga sorgen. Vidare finns reglerna om arv och testamente i ärvdabalken (ÄB).

Precis som du skriver så är din farmors barn hennes bröstarvingar och därmed först i arvsordningen. Eftersom din far är avliden så kommer du och dina syskon att "träda i hans ställe". Det innebär att ni tre kommer att få dela på din pappas andel av arvet, ÄB 2 kap 1 §. Vad jag förstår av testamentet så ska den sammanlagda kvarlåtenskapen efter din farmor och hennes sambo delas i lika stora delar mellan deras respektive bröstarvingar. Kvarlåtenskapen ska därmed delas i fem lika stora delar eftersom det finns sammanlagt fem barn. Den andel som du och dina syskon kommer att dela på motsvarar alltså en femtedel av den totala kvarlåtenskapen.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare