FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/05/2021

Hur fördelas makars egendom vid skilsmässa och vad händer om en make gömmer undan egendom?

Hej. Är gift och funderar på att skilja mig. Vi har inget äktenskapsförord. Har bostadsrätt som båda står på. Ett hus i Thailand som min make står på. Har fonder aktier som min make står på. Hur fördelas detta vid skilsmässa? Om han försöker att föra över pengar utan min vetskap till Thailand vad händer då?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur er egendom skulle fördelas vid bodelningen efter en skilsmässa och vad som skulle hände om din make gömde undan pengar från dig.

Vid skilsmässa delas makarnas giftorättsgods i en bodelning

Vid en skilsmässa görs en bodelning där makarnas egendomen fördelas mellan varandra (9 kap. 1 § ÄktB). Vid bodelningen ingår endast makarnas gifroträttsgods och inte enskild egendom (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att en make inte behöver dela med sig av sin enskilda egendom. Något är enskild egendom om makar i ett äktenskapsförord har bestämt att det ska vara enskild egendom eller om en gåvogivare eller testator har förordnat att en gåva eller ett arv, som har tillfallit ena maken, ska vara dennes enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB). Om något inte är enskild egendom är det giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB).

När det har utrönats vad som är giftorättsgods och vad som är enskild egendom gör makarna från giftorättsgodset avdrag för sina skulder (11 kap. 2 § ÄktB). Efter att skulder har dragits av giftorättsgodset ska det som blir över läggas samman och delas på hälften (11 kap. 2-3 §§ ÄktB). Hälftenbeloppet motsvarar vardera makes andel (lott) i bodelningen, vilket innebär att vardera make ska erhålla egendom motsvarande detta belopp. I första hand har vardera make rätt att få den egendom man själv äger på sin lott (11 kap. 7 § ÄktB).

Särskilda regler gäller för bostäder vid bodelning

För bostäder gäller särskilda regler vid bodelning som innebär att make med störst behov av den gemensamma bostaden kan överta den. Då räknas bostaden av på den övertagande makens lott. Om en make äger en bostad som utgör enskild egendom finns också möjligheter för den andra maken att få överta en sådan bostad. Då krävs, förutom att den andra maken har störst behov av den, att ett sådant övertagande är skäligt med tanke på omständigheterna. Ett övertagandes skälighet kan till exempel ifrågasättas om en make vill överta en släktgård som gått i arv i generationer på den ägande makens sida (11 kap. 8 § ÄktB).

Otillåtet för en make att minska sitt giftorättsgods i väsentlig grad inför skilsmässan

Fram till att bodelningen förrättas har makarna en redovisningsplikt för sina tillgångar och skulder, och ska lämna uppgifter som är av betydelse för bodelningen beträffande sin egendom (9 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att en make måste meddela om dennes giftorättsgods minskar.

För att förhindra att en make företar illojala transaktioner gentemot den andra maken, finns det en särskild skyddsregel i 11 kap. 4 § ÄktB. Om en make inom tre år innan talan om skilsmässa väcks genom gåva i väsentlig omfattning har minskat sitt giftorättsgods eller använt giftorättsgods för att öka värdet på sin enskilda egendom, genomförs boldeningen som om den ilojala transaktioner aldrig hade hänt. Gåvans värde, eller värdet av det använda giftorättsgodset, kommer ändå ingå i den "ilojala" makens giftorättsgods vid bodelningen, vilket innebär att värdet av makarnas sammanlagda giftorättsgods förblir lika stort.

Fördelningen i ditt fall samt vad som händer om din make överför pengar till Thailand

Utgångspunkten i ditt fall är att all eran egendom som inte är enskild egendom ska ingå i bodelningen eftersom den är att betrakta som giftorättsgods. Eftersom ni inte har skrivit ett äktenskapsförord borde all egendom du har nämnt ovan vara giftorättsgods och således ingå i bodelningen. Det kan fortfarande vara så att du eller din make har erhållit viss egendom genom gåva eller arv och att det då av givaren förordnades att egendomen ska vara enskild. Sådan egendom ingår som sagt inte i bodelningen. Därför borde du kolla upp om ni har fått i gåva eller ärvt egendom med ett sådant förordnande.

Om ni inte kommer överens om att bostadsrätten ska säljas eller ni annars inte kommer överens om vem som ska bo kvar, tar den av er över bostadsrätten som domstolen anser har störst behov av den. Om du vill kunna ta över bostadsrätten och att din make flyttar ut, måste du isåfall övertyga en domstol om att du har bättre behov av den än din make. Faktumet att din make äger ett hus i Thailand skulle kunna vara en omständighet som talar för att du har större behov av bostadsrätten.

Angående huset i Thailand är det giftorättsgods om det, som ovan beskrivet, inte på något sätt har gjots till enskild egendom. Eftersom jag antar att huset inte är eran gemensamma bostad är inte reglerna om övertagande tillämpliga på huset. Huset kommer isåfall ingå i bodelningen och då kommer din make i första hand ha rätt att få det avskrivet på sin lott eftersom han äger det.

Din make får inte dölja pengar från dig för att undvika att dessa ingår i en bodelning. Jag rekommenderar att du undersöker om din make under de senaste tre åren har givit stora gåvor till andra eller på annat sätt skickat stora penningbelopp. Dessa gåvor och belopp, beroende på deras storlek, kan komma att tas i anspråk vid en bodelning. Fram till en bodelning måste din make, precis som du, redovisa tillgångar och skulder. Det är önskvärt för makar att under denna tid komma överens om hur redovisningen ska gå till på ett trovärdigt och rättvist sätt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare